Bevarte busser

Norges Statsbaner 149

Bussen utenfor sporveismuseets verksted på Fjellhus

Bussen utenfor sporveismuseets verksted på Fjellhus

Foto: Anders Birkenes

Internnummer Norges Statsbaner 149
Registreringsnummer C-30327
Byggeår 1967
Karosseri Larvik Karosseri AS
Chassis Scania BF76-59
Motor D11 R21
Ytelse 195 Hk
Lengde 12,95 m
Bredde 2,40 m
Akselavstand 5,90 m
Egenvekt 8,79 tonn
Sitteplasser 55
Eier Lokaltrafikkhistorisk forening

NSB ga i 1966 Larvik Karosseri i oppdrag å lage busser som skulle være garantert vanntette i ti år. Resultatet ble to busser i aluminium, basert på en tysk produksjonsmetode, én Scania-Vabis og én Volvo. Dørene hadde store enkeltdørblad, noe som var uvanlig på den tiden. Scaniaen kom i januar 1968 i trafikk på NSBs rute fra Eidsvoll til Nord-Odal, registrert som C-30327. Den fikk senere internnummeret 149. Det tar lang tid å bevise hvor holdbart et karosseri er, men etter 25 års drift får vi fastslå at prøven var vellykket. Karosserimodellen ble også med noen forandringer produsert i et større antall.

Da bussen ble tatt ut av trafikk i 1993 ble den kjøpt av Bård Eri, som var en av dem som i 1967 hadde stått bak konstruksjonen. Senere ble bussen solgt flere ganger mellom privatpersoner før den ble overtatt av Larvik Museum i 2001. Den ble da ved hjelp av medlemmer i Rutebilhistorisk Forening avd. Vestfold satt i stand og registrert på ny. Grunnet lagringsproblemer ble bussen i 2008 solgt til en gruppe privatpersoner, som så har donert den til LTF.

Bussen er rusten under og har defekt motor, så den er satt på fjernlager inntil videre.

Tilbake til oversikten