Bevarte busser

Oslo sporveier 835



Foto: J. H. Haugen

Internnummer Oslo sporveier 835
Registreringsnummer A-15835
Byggeår 1969
Karosseri Heinrich Büssing, Specialfabrik für Motorlastwagen, Motoromnibusse und Motoren, Braunschweig, Elmstraße Präfekt 13D
Chassis Büssing VS110V
Motor U7-150
Ytelse 155 Hk
Lengde 11,30 m
Akselavstand 5,40 m
Egenvekt 7,95 tonn
Sitteplasser 36
Ståplasser 36
Eier Lokaltrafikkhistorisk forening

Oslo Sporveier fikk i årene 1965-1969 levert ialt 89 helbygde busser med selvbærende karosseri fra den tyske fabrikanten Büssing. De var Sporveiens første busser med luftfjæring, og de var bygd for enmannsbetjening. Den første serien hadde kun en enkelt dør foran, og halvautomatisk gir som ble manøvrert med en liten pinne på rattstammen, derav navnet ”pinnevogner”. Fra og med den tredje serien fra 1967 fikk alle helautomatisk gir, og de to siste seriene fra 1968 og 1969 skilte seg utseendemessig ved å ha en flatere front.

Büssingene hadde ekstremt god svingradius, med en front som gikk henimot sidelengs ved fullt rattutslag, var mer komfortable og lettkjørte enn tidligere men også mange busser som var nyere, og var derfor populære blant sjåførene til tross for en svært så begrenset trekkraft i lange bakker. I 1978 begynte utrangeringen av de første. Det strakte seg til 1985, da bl.a nr 835 ble tatt ut av trafikken og gitt til LTF.

Tilbake til oversikten